ÉLIANE
Suomenkielinen, tekstitetty englanniksi
Kesto: 80
minuuttia
“Kuulostaa vanhalta jääkaapiltani, mutta auttaa minua
ajattelemaan elämää ja nukahtamaan.”
(Anonyymi kommentti Éliane Radiguen musiikista
internetissä.)
ÉLIANE on tanssiesitys, joka pohjautuu säveltäjä Éliane
Radiguen (s.1932) musiikkiin ja filosofiaan. Teos on Teemu
Mäen ja Maija Nurmion
yhteistyö, jossa tanssivat Nurmion lisäksi Jonna Eiskonen ja
Maija Karhunen. Esityksessä kuullaan Radiguen sävellys I’Île
Re-sonante (2000) ja Teemu Mäen teksti Kaikki on musiikkia.
Radigue on eräs elektronisen klassisen nykymusiikin
pioneereista. Hän on myös buddhalainen, ja vaikka hänen
musiikkinsa ei ole mitenkään ilmeisen uskonnollista, voi
sitä silti ajatella pohdiskeluna, joka keskittyy samoihin
teemoihin kuin eräät buddhalaisen filosofian muodot: Miten
suhtautua kärsimykseen? Miten hyväksyä ja nauttia omasta
paikastaan elämän ja kuoleman kiertokulussa? Miten oppia
kunnioittamaan kaikkia olentoja ja arvostamaan kaikkia
olemisen laatuja?
Teoksen ensi-ilta oli Vaba
Lava Teatterissa,
Tallinnassa, Tammikuussa 2019, ja Suomen ensi-ilta
heti sen jälkeen Mad
House Helsingissä.
Teoksen ensimmäinen osa on 'kollektiivinen monologi' tai
puhekuoro, videon kera. Se on Teemu Mäen kirjoittama teksti,
KAIKKI ON MUSIIKKIA, jonka Henni Kiri, Teemu Mäki ja
Olivia Pohjola esittävät.
Teoksen toinen osa on tanssin ja Radiguen musiikin
yhdistelmä. I’Île Re-sonante on ns. nauhateos, eli
äänite, jonka Radigue on luonut studiossaan ARP 2500
syntetisaattorilla ja Serge modulaattorilla. Teos on
Radiguen viimeinen syntetisaattorisävellys, sen jälkeen hän
siirtyi säveltämään vain akustisille soittimille.
TEKIJÄT
Ohjaus:
TEEMU MÄKI
& MAIJA NURMIO
Koreografia:
MAIJA NURMIO
Tanssi:
JONNA
EISKONEN, MAIJA KARHUNEN, MAIJA NURMIO
Musiikki:
ÉLIANE RADIGUE
Teksti ja video:
TEEMU MÄKI
Puhujat:
HENNI KIRI,
TEEMU MÄKI, OLIVIA POHJOLA
Valot:
OLIVIA POHJOLA
Tuotanto: HENNI KIRI
RAHOITUS
Koneen
Säätiö
Suomen
Kulttuurirahasto
Taiteen
edistämiskeskus, Esittävien taiteiden toimikunta
Soome
Instituut, TelepART for the Baltic Region
ESITYSHISTORIA JA
TULEVAT KEIKAT
Ensiesitys: Vaba
Lava Tallinna 14.1.2020 (19:00)
Toinen esitys
Vaba Lavalla: 15.1.2020 (19:00)
Esitykset Mad
House Helsingissä:
18.1.2020 (16:00)
22.1.2020
(18:00)
23.1.2020
(18:00)
25.1.2020
(14:00)
MIKSI
RADIGUE?
1.
Nautin hänen musiikistaan ja koen sen sopivan erityisen
hyvin tanssitaiteellisen työn kumppaniksi, sillä se on
niin fyysistä ja hidasta. Se ei tee tanssijasta marionettia,
vaan voimistaa sekä tanssijan että yleisön kehollista
kokemusta.
Varmaankin useimpien ihmisten ensivaikutelma Radiguen
musiikista on, että "siinä tapahtuu hyvin vähän", että se on
staattista ja lähellä sattumanvaraista hälyä. Uteliaan ja
tarkkaavaisen kuulijan korvissa se kuitenkin kuulostaa saman
tien myös kiehtovalta, koska se on lähes koko ajan
monikerroksellista, eli koostuu monesta päällekkäisestä
äänitapahtumasta.
Jos kuulija jaksaa syventyä tähän musiikkiin, niin se
muuttaa kuulijan olemisen tapaa sekä musiikin aikana että
kuuntelun jälkeen. Minusta Radiguen musiikki kannustaa meitä
kuuntelemaan uteliaasti ja kärsivällisesti, kunnes maailman
moninaisuus ja vivahteikkuus paljastuu meille.
2.
Minua kiinnostaa Radiguen musiikin filosofinen ja
poliittinen potentiaali. Hänen musiikkinsa on minusta
maailmankatsomuksellisesti radikaalia seuraavista syistä.
Radiguen musiikki voi tehdä meistä entistä valppaampia, se
voi auttaa meitä huomaamaan ja aistimaan maailman
moninaisuus ja ihmeellisyys. Radiguen teokset ovat pitkiä ja
hitaita ja voivat äkkiseltään kuulostaa vain
sattumanvaraiselta hälyltä, mutta jos kuuntelija keskittyy
ja on kärsivällinen, hän voi varsin helpostikin kokea tämän
musiikin jännittävänä ja vivahteikkaana: "Äänethän ovat
ihmeellisiä, jokaisessa hälyäänessäkin on musiikillista
potentiaalia! Miksen minä tätä aiemmin hoksannut?" Radiguen
musiikin avulla kuuntelija voi oppia aistimaan entistä
herkemmin ja arvostavammin ympäristöään ja itseään myös
musiikinkuuntelusession ulkopuolella. Jos hyvin käy, tämä
herkkyyden ja "moniaistisen kuuntelun" voimistuminen tekee
meistä myös entistä ymmärtäväisempiä ja myötätuntoisempia
kaikkia olentoja kohtaan.
Jos meistä tulee Radiguen musiikin avulla entistä herkempiä
ja valppaampia, meidän on entistä helpompi myös vastustaa
kulutuskulttuurin houkutuksia. Kun opimme entistä paremmin
nauttimaan siitä mitä on — nauttimaan olemisesta sinänsä —
meidän ei tarvitse juosta yhä uusien tavaroiden,
viihdykkeiden, vauraustasojen tai vallan perässä. Näin
ajatellen Radiguen musiikki on kulutuskapitalismin
antiteesi.
Radiguen musiikki väittää, että onnellisuus — tai mielekäs
olemassaolonkokemus — on ennen kaikkea taito kokea maailma
kiehtovana. Se on taito, joka vaatii herkkyyden ja havainnon
kärsivällistä koulimista. Tämä on radikaali ja — minun
mielestäni — antikapitalistinen viesti. Miten niin? Koska
kapitalismi, nimenomaan kulutuskapitalismi, jossa tuotannon
ja kulutuksen kasvu on itsetarkoitus, tarjoaa päinvastaista
onnellisuuden tavoittelun menetelmää. Kulutuskapitalismi
väittää, että nautintoa ei tarvitse harjoitella, vaan että
kuka tahansa osaa nauttia, kunhan vain pystyy ostamaan
sopivat nautintovälineet ja viihdykkeet. Kapitalistinen
nautiskelija kyllästyy leluihinsa nopeasti ja pitää
kyllästymistään sekä luonnonlakina että hyveenä, sillä
jatkuva kyllästyminen pitää talouden pyörät pyörimässä.
Radiguen musiikki kannustaa päinvastaiseen, eli herkkyyden,
havainnon ja nautinnon taitojen uutteraan harjoitteluun.
Yllä oleva ei tarkoita, että Radiguen musiikki väittäisi,
että ihminen ei tarvitse muuta kuin aistit ja itsehankitun
kyvyn nauttia maailman moninaisuudesta ja vivahteista.
Radiguen musiikki ei ota suoraan kantaa maailman
epätasa-arvoisuuteen, ekokatastrofiin tai muihin vastaaviin
konkreettisiin poliittisiin ongelmiin, mutta se olennoi
sellaista ihmiskäsitystä ja ylistää sellaista nautintoa,
joka on ilmiriidassa kapitalismin kanssa. Radiguen musiikki
ei väitä, että köyhä ja sorrettu saavuttaisi hyvän elämän
pelkästään sillä, että opettelee nauttimaan olemisen
monimuotoisuudesta. Se on musiikkia, jonka poliittinen voima
on siinä, että se kehollistaa olemisen tapaa, jossa
kapitalismin tarjoamat mukavuudet ja spektaakkelit eivät
enää houkuta ja intomme riiston hedelmiin laantuu.
Toiseksi, Radiguen musiikki auttaa minua muistamaan ja
hyväksymään kuolevaisuuteni, löytämään paikkani luonnon
kiertokulussa. Tämä on yksi taiteen perustehtävistä ja
Radigue onnistuu siinä hienosti, sillä hänen musiikkinsa ei
kuulosta yksilön taistelulta muita yksilöitä, maailmaa tai
yhteiskuntaa vastaan. Sen sijaan Radiguen musiikkia
kuunnellessa tunnen sulautuvani tai uppoavani johonkin
itseäni suurempaan, eli syntymisen, kasvun, rapautumisen,
kuolemisen ja uusiutumisen prosesseihin. Se elähdyttää
minua.
Tämäkin on antiteesi kulutuskapitalismille, sillä
kulutuskapitalismi perustuu kuoleman kieltämiselle:
kulutuskapitalismi lupaa, että jossain vaiheessa teknologia
poistaa kärsimyksen, tekee meistä kuolemattomia — ja sitä
ennen se voi lohduttaa meitä lukemattomilla mukavuuksilla,
jotka auttavat unohtamaan kuoleman.
———
Nämä ovat tietenkin vain minun kokemuksiani ja tulkintojani
Radiguen musiikista. Hänen oma kokemuksensa ja
tarkoituksensa voi olla ihan toisenlainen kuin minun
tulkintani, mutta olen ollut sähköpostiyhteydessä häneen ja
hän on kannustanut minua käyttämään tässä avaamiani
ajatuksia tanssiesityksen osana.
Helsingissä 25.10.2109
TEEMU MÄKI
taiteilija / kirjailija / ohjaaja / tutkija
(kuvataiteen tohtori)
|