HOMO SECUNDUS
(SEKUNDAIHMINEN / MARXIN KOSTO)
 
English / Finnish

Teemu Mäki & Miko Kivinen


theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-5067-jouluevankeliumi-teemu-maki-joulupukki-laura-rama-ja-jeesus-noora-dadu-paat-vaakakuva-b-2782018-kuva-9558.jpg


HOMO SECUNDUS — SEKUNDAIHMINEN
(Marxin kosto)


27.9.2019–


Kieli: Suomi (with English surtitles in Espoo City Theatre).
Kesto: 2 tuntia, 50 minuuttia (sisältää väliajan).


Esityspaikat:

Teatteri Telakka
Espoon Kaupunginteatteri

Kuopion Kaupunginteatteri

Koko Teatteri


Lyhyt traileri & Pitkä traileri.


HOMO SECUNDUS (SEKUNDAIHMINEN / MARXIN KOSTO) on teatteriesitys rikkaista ja köyhistä, rakkaudesta — ja siitä mitä tulee ihmisen jälkeen.

Esitys käsittelee myös kommunismia: mitä sana "kommunismi" tarkoittaa, millaiseen utopiaan se viittaa ja tarjoaako se meille mitään käytännön työkaluja elämän parantamiseen?

Esityksen on ohjannut Teemu Mäki, käsikirjoitus on Miko Kivisen ja Teemu Mäen yhteistyötä. Esitys on kolmen teatterin yhteinen hanke: Teatteri Telakka, Tanssiteatteri Minimi ja Tanssiteatteri Tsuumi.

Esitys on yhdistelmä draamateatteria, nykytanssia, draamanjälkeistä teatteria, dokumenttivideota — ja musiikkia, jota esitetään sekä livenä että soitetaan levyltä.



Suurimmat ongelmamme ovat: ilmastonmuutos, kuudes joukkosukupuutto, työmarkkinoiden surkastuminen ja vaurauden & vallan kasautuminen rikkaimman prosentin käsiin.

Voisiko Karl Marx pelastaa meidät? Vaikea tietää, sillä hän on kuollut. Mutta mitä hän sanoisi ja tekisi nyt? Ja millaista teatteria Bertolt Brecht — yksi Marxin kuolleista opetuslapsista — tekisi nyt? Me kysyimme nämä kysymykset heiltä kummaltakin, telepatian keinoin. Ja saimme vastaukset. Siinä ohessa löysimme myös lopullisen ja varman vastauksen kysymykseen: "Mikä on elämän tarkoitus?"



Näytelmän nimi viittaa "ihmisen paranneltuun versioon", eli paranneltuun versioon meistä. Toivottavasti hän astuu jossain vaiheessa johtoon. Näytelmän nimi viittaa myös "heikompaan ainekseen", eli niihin ihmisiin, joille ei työmarkkinoilla ole enää tilaa. Toki näytelmän nimi viittaa myös ihmislajiin, joka näyttää tekevän samat virheet yhä uudestaan, aina entistä pahemmin.




KAIKKI ON YHTEISTÄ


Älä ime porhon letkua,
varo Stalinin metkuja,
        tee kaikesta yhteistä.
Vapauta jokainen orja
ja sortajan aseet polta,
        tuhkasta kasvaa yhteinen.
Anna ihan kaikki anteeksi,
älä väännä ketään vanteeksi,
        sairaudet ovat yhteisiä.
Älä jää kiinni tavaraan,
älä hirttäydy vallankahvaan,
        yksinäisyys on yhteinen.
Älä vaadi kuolemattomuutta,
ylistä mullan anteliaisuutta,
        sille kaikki on yhteistä.
Sinun pitää astua johtoon
ja luottaa tasa-arvon rohtoon,
        ottaa vastaan haaste yhteinen.
Ota koivusta oppia
miten antaa ja hotkia,
        sillä kaikki on yhteistä.


(Karla,  Prometheus-leirin räppipajassa viime kesänä.)






TEKIJÄTIEDOT


Ohjaus: Teemu Mäki
Käsikirjoitus: Miko Kivinen & Teemu Mäki


Esiintyjät:


Miko Kivinen
Salla Korja-Paloniemi
Marja Myllylä

Riikka Puumalainen
Tanjalotta Räikkä


Homo Secundus on Marja Myllylän 50-vuotistaiteilijajuhlanäytelmä!


Koreografia: Riikka Puumalainen
Äänisuunnittelu: Antti Puumalainen
Valosuunnittelu: Nadja Räikkä

Video: Teemu Mäki
Lavastus: Mirkka Nyrhinen, Nadja Räikkä
Pukusuunnittelu: Mirkka Nyrhinen

Ompelija: Tiina Helin

Teknikko: Perttu Sinervo


Tuotanto:
Theatre Telakka
Dance Theatre Minimi
Tsuumi Dance Theatre

PG 13





MUSIIKKI


Nämä musiikit esitetään livenä:


Kuolio (Miko Kivinen): Hän teki itsarin, Miksi pelkäät rakkautta?, Lapsityöläisen laulu, Ei ole vielä aika kuolla, Kukaan ei välitä susta, Paha enkeli, Onko kenelläkään hyvä olla? (2017–2019).

Eero Ojanen: Olen kommunisti (1974, lyrics by Nazim Hikmet).


Nämä musiikit soitetaan esityksessä levyltä:


Muslimgauze: Aziz Al Mufarr (2000).

Señor Coconut: The Robots (2000, orig. Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos, 1978).
Dmitri Shostakovich: Preludes and Fugues #2, #4 and #12 from 24 Preludes and Fugues (1950–1951), played by Tatiana Nikolajeva.

Terre Thaemlitz: Elevatorium (1995).

...ja mukana on myös musiikkia, jota Antti Puumalainen teki tätä näytelmää varten.





RAHOITUS

Suomen Kulttuurirahasto.


KIITOKSET

Espoo City Theatre, TTT-Theatre, Crossfit Tampere, Näty, Wardrobe of Kuopio City Theatre, Aila and Simo Sinervo, Terhi Hartikainen.


sPALAUTE






Katkelmia kritiikeistä:

★★★★★ "Metaforisesti Homo Secundus kuvaa keskiluokan huojumista solidaarisuuden ja eriarvoisuutta propagoivan uusoikeiston ihmiskuvien välillä. Ankarasta filosofisuudestaan ja poliittisuudestaan huolimatta esitys vetoaa älyn ohella sydämeen  ja on kaupan päälle vielä hilpeän hauska. On hienoa nähdä poliittisesti innoittunut kaunotaiteellinen kokonaisteos, joka haluaa avoimesti pyrkiä viittomaan tietä tämän yhteiskunnallisen jumituksen ylittämisen suuntaan." - Tuomas Rantanen, Voima

★★★★ ”[…] hauska, revittelevä ja täynnä tunteita. […] Homo Secunduksen ehdoton vahvuus on yhteistyö, joka laajenee tematiikasta ikäjakaumaan sekä erilaisiin ruumiisiin. Homo Secunduksen utopian voi nähdä myös yhtenäistävänä satuna ihmisestä. Rakkaus ei kuulu vain hyville tai huonoille ihmisille vaan kaihtaa lokerot. Se eheyttää sillä lämmöllä, jolla elävät ihmiset meille sadun kertovat.” – Maria Säkö, Helsingin Sanomat


★★★★ ”50-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävä Marja Myllylä suorastaan säkenöi ja kiihdyttää itsensä hurmokselliseen vimmaan Vännin ja TE-keskuksen virkailijan rooleissa. Hänen kauttaan välittyy raadollinen ja pelottavaa kyllä todenmukainen kuva yhteiskunnassamme vaikuttavasta ihmiskuvasta. […] Myllylä on yhtä aikaa herkkä ja voimakas, alati oudolla kiihkolla muuntuva.” – Hanna Telakoski, Kulttuuritoimitus


★★★ "Näytelmän parasta antia ovat hetkittäin kunnolla lentoon lähtevät dialogit ja tanssikohtaukset. Puumalainen ja Korja-Paloniemi ovat erinomaisia tanssijoita ja tuovat näytelmään samaan aikaan huumoria ja tulkintaa. Myllylän ja Puumalaisen kohtaus piilokojussa lähiön puistossa on hulvaton." –  Stina Alapirtti, Aamulehti


"Ajatuksia herättäneen esityksen kivijalkoja olivat oivaltava koreografia ja upea näyttelijäntyö" – Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja-blogi


"Homo secundus on suhteellisen onnistunut kokeilu yhdistää verbaalista nokkelointia, liikkeen poeettista voimaa ja maailmanselitystä tavoittelevaa filosofista poliittisuutta. Moninaisuus on tämän esityksen ominaisin piirre [...]"– Aksu Piippo, Hämeen Sanomat


”Olen valmistautunut “ufoiluun” lähes aina kun menen Telakalle, mutta ensimmäisen puoliajan olen ihan tohkeissani siitä, miten hyvin olen pysynyt kärryillä. Poukkoilevaa, mutta kuuluukin olla. Ei tänne tulla proosaa kuulemaan. Teatteri Telakka on kuin ravistava avanto laitosteatterien löylyille.” – Heljä Vasara, Tampester Teatro-blogi



ESITYSHISTORIA JA TULEVAT KEIKAT

Ensi-ilta: 27.9.2019, Teatteri Telakka, Tampere.
Esitykset Telakalla 15.10.2019 asti. Sen jälkeen esityksiä Espoon Kaupunginteatterissa (lokakuu 2019), Kuopion Kaupunginteatterissa (Marraskuu 2019) ja Koko-Teatterissa, Helsingissä (keväällä 2020).




Valokuvia HOMO SECUNDUS -esityksestä, Teatteri Telakka, syyskuu 2019 (Valokuvaaja: Teemu Mäki).


theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-santa-sings-a-sad-song-5099-pm181205-183125.jpg


theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-santa-and-jesus-have-beers-5100-pm181205-183181.jpg
theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-santa-is-frustrated-5101-pm181205-183238.jpg
theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-after-the-sauna-5110-pm181205-183458korjattu.jpg
theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-the-life-of-plants-5106-pm181205-183587.jpg

theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-dance-and-music-with-the-jesus-tree-5112-pm181205-183665.jpg









theater-jouluevankeliumi-gospel-of-christmas-jesus-tree-giving-birth-5109-pm181205-183649.jpg








HOME / etusivu

PAINTING (+ drawing, printmaking & installation art)

PHOTOGRAPHY

DANCE & THEATER     FILM & VIDEO     TEXT     CV     news

emailaddress.jpg